lördag 8 januari 2011

Så kan det gå för ett brasilianskt underbarn

Sommaren 1997 minns jag ingenting av. Inte vad gäller väder och vind, semesterresor eller egentligen någonting annat. Snabb huvudräkning säger mig att det var ett sommarlov mellan två år på högstadiet (vilket förmodligen betyder att det verkligen inte var något minnsesvärt som hände under den här sommaren).

Vad jag däremot minns är att jag tittade på junior-VM på Eurosport.

Framförallt minns jag Adailton.

Adailton var tillsammans med Argentinas Riquelme turneringens stora stjärnor. Trots att hans Brasilien åkte ut mot Argentina redan i kvartsfinalen, vann han skytteligan efter att bland annat ha gjort sex mål i gruppspelsmatchen mot Sydkorea.

Sex mål i en VM-match! Det är sådana insatser som sätter igång pojkdrömmar. Och kanske var det så att såväl jag som Adailton själv, svävade iväg lite väl mycket i våra förhoppningar om att han en dag skulle bli en världsspelare.

Italienska Parma hade samma drömmar. I konkurrens med stora namn som Hernan Crespo, Enrico Chiesa och Faustino Asprilla hade dock Adailton svårt att få någon speltid. Flyttlasset bar efter en säsong i Italien av till PSG i Paris. Även där stannade han i en säsong utan att göra något större avtryck.


Största delen av karriären har dock spenderats i Italien, i (i tur och ordning) Hellas Verona, Genoa och Bologna. Helt OK klubbar i gränslandet mellan Serie A och B med andra ord. Adailtons målsnitt har även det varit helt OK. Ändå kan man konstatera att Adailton inte riktigt kunnat leva upp till allt det som sommaren 1997 lovade.

Jag ska inte säga att jag har följt Adailtons karriär på överdrivet nära håll. Däremot har jag alltid brytt mig om hur det har gått för honom. Och även om jag inte har sett alla hans matcher, så har jag hängt med i hans klubbyten och målskörd.

Ska jag vara ärlig har jag aldrig slutat hoppas på att han ska få det där verkliga genombrottet och förverkliga mina pojkdrömmar om att ha sett en världsstjärna "först av alla". Men alldeles oavsett vad; kommer Adailton alltid att vara min spelare. Jag gillar Adailton! Jag såg honom först. En del av mitt hjärta kommer alltid att slå för Adailton!

Så vad gör han nuförtiden? Varför hör han aldrig av sig? Det var alldeles för länge sen vi sågs.

Adailton återfinns numera i Rumänska FC Vaslui. Klubben som under 2000-talet såväl bytt stad som namn samt tagit drastiska kliv i seriesystemet (med andra ord Rumäniens svar på såväl Åshöjden som Milton Keynes). Hitills har han hängt fem kassar på tretton matcher. Så får han gärna fortsätta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar