tisdag 14 december 2010

Ny marknad för brasilianska klubbar?

Kan Afrika vara en tänkbar ny marknad för brasilianska fotbollsklubbar?

Den egna ligan har sedan länge tömts på spelare. Samtidigt blomstrar den brasilianska ekonomin.

Om några år har de brasilianska klubbarna troligen en bättre ekonomi och kan då kanske täppa igen de hål som uppstår när talangerna flyttar till Europa med spelare utifrån.

Det är här Afrika kommer in i bilden.


Ovan ser ni anledningen till att den här tanken väcktes hos mig. Han heter Geraldo, är född i Luando i Angola och spelar fotboll för Coritiba i Brasilien.

I Angola talar man precis som i Brasilien portugisiska. Det gör man även i Guinea Bissau, Mocambique och Namibia. Inte några jättenationer i fotbollssammanhang kanske, dessutom lär de portugisiska klubbarna redan ha full koll på den portugisisk-afrikanska marknaden. Men i alla fall.

De bästa brasilianska akademierna är inte sämre än de portugisiska och råtalang finns det gott om i Afrika. Om man dessutom adderar ett gemensamt språk till den formeln så verkar den här tanken plötsligt nästintill logisk.

Men är den realistisk? Jag tror att jag skriver till min favoritpodcast World Football Phone In och frågar deras sydamerikaexpert Tim Vickery om hans åsikt.

1 kommentar:

  1. Hej Mannen,
    Fin blogg du har och sköna artiklar du publicerar
    Big up Spec denna artikel om afrikas talanger, bra att du tar upp det

    Besök gärna min nya fotbolls blogg

    http://betyouwin.blogg.se/

    SvaraRadera